fredag den 30. september 2011

Café Europa på Strøget

Inderst inde er jeg bare en pige fra provinsen, der nyder at være i storbyen, og derfor har jeg en forkærlighed for Cafe Europa.
Stedet står for mig som noget hovedstadsagtigt og storbychict med verdensmandsmanerer. De har mange forskellige daglige aviser fra hele verden og bedst af alt - laver de skøn mad på gode råvarer. What's not to like? Jeg har været der et par gange i de 16 år, jeg har boet i byen. Det er lidt dyrt, men jeg holder af at tage alene derhen for at spise, drikke kaffe, læse avis og føle mig lidt som en verdensborger.

Denne gang valgte jeg deres frokost tallerken til 199 kr, som jeg synes fungerer som en fin smagsintroduktion til deres europæiske køkken.

Tallerkenen bød på en lille hummersalat med stykker af æbler og bladselleri, ved siden af var en lille skål med taramamousse med sorte tørrede oliven, lidt frisk pillede rejer med citronmayo, parmaskinke med jordbær, peberpecorino og balsamicoeddike, andelevermousse med en sauternessky og to oste- blåskimlen Fourme d'Ambert og den vidunderlige Høost. 
Den vilde tallerken kom sammen med en simpel men frisk salat med lidt frø, kerner og deres velkendte sennepsvinaigrette og et lille fad med lidt oksecarpaccio og høvlet parmesanost. 

Tallerkenen er skønt sammensat af mad fra mange hjørner, og det er vel ingen overraskelse, at mine personlige favoritter var andeleveren, høosten og salaten. Jeg kunne faktisk ikke lide taramamoussen- den var for tynd i konsistensen og smagløs. 

Jeg elsker de små pusterum med skøn mad, ugen bliver bare bedre for om lidt er der weekend,
hav en god en :-)

3 kommentarer:

  1. Uhmm, jeg ville ønske jeg kunne have delt sådan en frokost med dig! :-)

    Prøver at få Anne (LaTascha) overtalt til en tur til Torvehallerne, nu må vi se hvordan det går.....

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jeg havde helt glemt Café Europa... Som du skriver er det ikke billigt, og sidst jeg var der, havde det meget unge personale mere travlt med at sludre indbyrdes end at betjene kunderne. MEN jeg elsker bare deres Europa tallerken :) De sammensætter altid en masse små yummi lækkerier!

    Jeg må snart derind igen ;)

    Dejlig søndag til dig!

    /Gitte

    SvarSlet
  3. @Birthe: det ville have været hyggeligt med dit selskab. Og kommer du og Anne forbi Torvehallerne, så giv lige et ring, for jeg vil så gerne med på hyggetur :-)

    @Gitte: Åh Københavnsk betjening er bare ikke så fantastisk :-( Det var ok, da jeg var der sidst, men dårlig betjening giver bare en ringere oplevelse.
    Håber også du havde en skøn søndag

    SvarSlet