torsdag den 8. september 2011

Nordic Taste 2011 i Kødbyen

Da jeg læste om Copenhagen Cookings arrangement Nordic Taste 2011, skyndte jeg mig at købe billetter. Jeg elsker at smage og blev så nysgerrig på hvilken nordisk smag, de forskellige restauranter ville fremdyrke og komponere.
Da dagen oprandt, var himlen fyldt med tunge skyer og heftig regn. Så jeg ventede og ventede, men vejret var dansk sommervejr, når det er værst. Det fortsatte. 
Konceptet var skønt. Indgangsbilletten var et klippekort med 10 klip, og på pladsen i Kødbyen var der opstillet et større antal stande, hvor 26 forskellige nordiske toprestauranter og udvalgte leverandører og andre venner gav smagprøver. Arla, Summerbird, Nespresso og Løgismose var med og de havde taget lidt smagsprøver med fra deres sortiment. God ide!

Copenhagen Cooking havde indført et stemmesystem, således at der med hvert klippekort medfulgte en plastik gaffel - en stemmegaffel, som man skulle tildele den restaurant med den bedste smagprøve. Super koncept. Kort sagt, de havde foretaget en masse ændringer fra Copenhagen Cooking Winter 2011, faktisk mange af dem som jeg var ret utilfreds med. Du kan selv læse mere her. Nåh ja og der var også en række forskellige tyske vinbønder, som solgte smagsprøver og hele flasker. 

Krog Fiskerestaurants bud på en sildemad lød umiddelbart lidt ordinær, men selv de bedste madører tager fejl. Den lækre sild havde badet i en lun marinade og blev serveret med rå løgskiver, radise, dild og fedtegrever. Og hold lige fast ovenpå silden lå også en fin klar gele af snaps. Det var en superlækker mad, og begge mine veninder udnævnte denne ret til den bedste! Og den var god og smuk. Jeg er ligeglad - min sildemadder spises for fremtiden med fedtegrever, løg og radiser. Respekt for nyfortolking.

 Jomfruhummertatar med havtornmayonaise og porsegranulat fra Restaurant de 2 have - det var en speciel oplevelse. Jeg stadig ikke helt om jeg synes at havtornemayoen var det rigtige valg til de rå jomfruhummerstykker. Jeg synes, at den rå skaldyr var lige friskt nok til min smag, og jeg tror den var faldet mere i min smag ved at være lidt opvarmet. Klart point for nytænkning.

Grand Hotel fra svenske Lund bød på en æblesyltet laks med radiser, blomkålscreme, karsejuice og karse. Fin ret.

 En anden fin lakseret med æblesmag kom også fra Sverige. The Lodge havde lagt æblecidermarineret laks sammen med rødbeder, rygeost, råsyltede havtorn og dildfrø.

Kødbyens Fiskebar bød på fynske krebs med nordisk dyppelse med tilhørende vådserviette. Mums... jeg forstår ikke, hvorfor vi danskere ikke følger svensken og guffer krebs og holder krebsegilde i et væk. Det er jo perfekt sommermad. Krebsene var friske, saftige og smagte efter mere...

Min favorit var sapas - de finske tapas. De kørte et vildt koncept med to retter og to små drinks. Det er ambitiøst og kræver min respekt. De skal serverer for godt 6000 mennesker fordelt på to dage. 
Den ene sapas var en mousse af røget helting på fladbrød med friturestegte urter og tomatpulver! Den anden var en safranbolle med kalveleverpostej med rosinpure og tranebær. OMG, den var så vild lækker. Der stod to personer foran mig, og de var nødt til at krydse deres klippekort af endnu engang for en ekstra mad med leverpostej. Jeg forstod dem godt.
Der var et valg mellem de to drikkevarer som var henholdvis gul efterårsæble og hindbær. Jeg fik hindbærdrikken, og den var sødefuld og proppet med smag af sommer og sol. De fik min stemme.
Ravintola Juuri hvis jeg kommer til Helsinki igen, så kommer jeg altså forbi jeres biks...

Skønne Rømørejer med kveller (grøn strandurt) fra Schackenborg Slotkro. Det viser sig, at jeg er ret pjattet med kveller... gad vide om jeg kan købe det i torvehallerne?

Jeg var jo taktisk og havde glædet mig helt vildt. Så jeg havde købt et ekstra klippekort
(150 kr) - smart synes jeg selv. Desværre kom jeg først hen på lørdag eftermiddag ( nævnte jeg det regnede), og flere af standene lukkede umiddelbart trods en åbningstid til kl 20, men de havde ikke mere mad :-S
Så jeg fik kun brugt 3 ekstra klip, selvom jeg havde udset lækkerier hos både Jacobsen, Acquamarina, Al Mercante og Rold Stor Kro... øv, men klippekortet kunne jo også bruges om søndagen, men det nåede jeg bare ikke.

Det var synd, at det regnede hele weekenden, for Nordic Taste 2011 var et skønt arrangement og har det vildeste potentiale når solen skinner. Maden var skøn, der var mange innovative retter og skønne smage.  Udfra restauranternes sammensætning må den nordiske smag i 2011 handle om laks, havtorn og nordiske urter.

Og jeg glæder mig så meget til næste år, men hvis du ikke kan vente, kan du læse mere Piskerisets oplevelse af arrangementet, hun var nemlig også forbi.

3 kommentarer:

  1. He, nu blev jeg da lige sulten... tror jeg skal have tidlig aftensmad :-D

    Ja, det var ret træls, at de løb så hurtigt tør - vi var der rimelig tidligt om søndagen, men efter 1½-2 timer var flere restauranter løbet tør. Det er ikke særlig godt planlagt. Håber de gør det bedre til næste år.

    SvarSlet
  2. Det lyder om et super fantastisk arrangement! God måde at få smagt på mange forskellige lækkerier. Bar eærgeligt, at vejret var træls og at der mangelde mad, men mon ikke de har lært lidt til næste år. Knus fra mig

    SvarSlet
  3. @piske: Nordic taste er et fedt koncept, men jeg bliver bare så skuffet når der ikke er mad nok :-) Jeg glæder mig til næste år.

    @Camilla: det er super lækkert at smage sig igennem lækkerierne, og det var lige noget for mig (og dig :-))

    SvarSlet