tirsdag den 6. september 2011

De københavnske torvehaller

Endelig oprandt dagen hvor torvehallerne åbnede dørerne. Jeg har jo glædet mig LÆNGE. Faktisk kan jeg huske, da ideen begyndte at tage sin form for de der famøse 14 år siden. Jeg havde måske troet at de ville være blevet bygget et par år tidligere.
Loverboy og jeg smuttede forbi hallerne omkring frokost på åbningsdagen (Min belønning for en lortedag med cellegift). 
 Jeg har glædet mig så meget til al den mad, jeg skal købe, spise og nyde. Der var en stand med sandwich med confit de carnard! Den så vild god ud, men køen var så lang, så det må blive en anden dag.

Der var minicupcakes fra Agnes, og de så søde og lækre ud, men igen langlang kø. Jeg gik i stedet i Cofocos supermarked og havde en hyggelig snak med en mand, og endte med at købe nogle af deres frosne bag-selv-croissanter og et par andre ting.

Udenfor var der nogle grøntboder. Den ene bod handler grønt fra forskellige landmænd, så kommer de selv forbi fra henholdsvis Lolland og Falster.  Jeg er vild med dette fugleskræmsel, selvom det ikke virkede på alle de nysgerrige og glade mennesker :-)

Fine kaffeboder og jeg glæder mig meget til at spise på de små stay in/ take awaysteder med både sushi, spanske  og fisketapas. Ok jeg tyvstartede og købte lidt fisketapas

Torvehallerne har et stort prøvekøkken, og på åbningsdagen havde de besøg af selveste chefkokkene fra Umami og Le Sommelier. DEr var smagsprøver på jordbærsuppe, blåmuslinger og oksemørbrad. Og det var faktisk ventetiden værd og lidt hyggeligt at nyde kokkenes arbejde og små snakke med de andre i køen, imens køen sneglede sig afsted. Og der var masser af kameraer på arbejde - det var næsten som at være sammen til madbloggertræf.

 Bygningerne er skønne. De er holdt i en glas- og stål konstruktion, som giver indtryk af lethed koblet med robusthed, da samlingerne er synlige. Glasset er skærmet mod solen i toppen, men tillader lyset at trænge ind. Det betyder at trods de mange besøgende er der højt til loftet i flere forstande.

Torvehallerne består af to store aflange haller og på pladsen imellem dem, håber jeg at de bygger noget som man kan sidde på og samtidigt giver plads til en lille scene. Det ville være perfekt.


På åbningsdagen var der besøg af en mand med en rygeovn, og der blev røget oste i en lind strøm. Og der var mange aftagere :-)

Nu glæder jeg mig til mit næste besøg, hvor det bliver mere normaliseret og færre folk for der er nogle skønne butikker derinde... 

Har du været forbi Torvehallerne endnu?

6 kommentarer:

  1. Nej! Og jeg er så misundelig! :-D
    Tak for indlægget - nu glæder jeg mig bare endnu mere :-)

    SvarSlet
  2. Jaaa jeg har og elsker det allerede :)

    SvarSlet
  3. Jep - sjovt så mange blogs der handler om torvehallerne for tiden, også hos mig:-)

    SvarSlet
  4. Eeej, det ser spændende ud! Og nej, jeg har selvfølglige ikke været der. Der må du trække mig hen næste gang jeg kommer til København! Jeg har iøvrigt stadig et gavekort til Agnes, så jeg kan også komme forbi med cupcakes en dag :-) Ork, der er mange gode undskyldninger :-) Hvordan gik det med Cellegiften?

    SvarSlet
  5. Jeg håber du har det godt omstændighederne taget i betragtning. Jeg var i torvehallerne i lørdags og det er i hvert fald ikke sidste gang vi handler ind der :) men ja det bliver skønt når der går lidt mere hverdag i den og der er lidt færre mennesker.

    SvarSlet
  6. @Piskeriset. Glæd dig - meget :-) Jeg er i fuld gang med at skrive på mit indlæg fra Nordic taste.

    @cphfoodie: velkommen til og tak for din kommentar. Det er et skønt sted og dit indlæg er også fyldt med fine billeder.

    @madazz: Torvehallerne rules, og jeg synes det er sjovt at se hinandens ord og billeder.

    @Camilla: Vi tager derhen næste gang du kommer til staden. Og spise en masse minicupcakes og tapas. Jeg glæder mig allerede. Cellegiften stinker og giver madlede :-(

    @Bimse: Jeg har det ok efter omstændighederne, tak :-) Det er helt sikkert heller ikke sidste gang jeg smutter forbi Torvehallerne, og det bliver så skønt med lidt hverdag.

    SvarSlet