onsdag den 21. september 2011

Syltede grønne tomater med vanilje og nogle også med chili


Det lykkedes mig at score nogle grønne tomater fra forældrenes have. Jeg har nemlig længe gerne ville sylte nogle grønne tomater - jeg har aldrig smagt dem, men det er bare en af de ting, som jeg tror jeg kommer til at elske.

1 kg små og medium grønne tomater
3 dl estragoneddike
3 dl vand
500 g blandet sukker - rørsukker og det hvide
1 fuldfed stang bourbon vanilje og en tom stang
1 tsk flydende Atamon
2 små tørrede chili

Tomaterne blev vasket og prikket med majskobleholdere. Jeg kan godt lidt det rustikke look med tomatskind, så det blev siddende i min version. Lagen koges af estragoneddike (alm eddike er helt sikkert også ok), vand, sukker og vanilje. Her delte jeg min lage i to gryder og tilsatte mine tørrede chili til den ene gryde. Jeg forestiller mig chilivaniljelaget tomater er skønt tilbehør til kylling, og de almindelig er lækre til fisk, men det vil vise sig. 
Tomaterne lægges i et lag i lagen og dampes ved svag varme i ca 6 minutter. Så er de færdige og kan lægges ned i rene skyllet glas. Lagen koges op igen og Atamon tilsættes. Lagen hældes over tomaterne og glasset lukkes. Tomaterne skal trække i lagen i ca. 2 uger, før de spises. 
Her er så trip, trap træsko- de små stærke til de søde store
Jeg lover at give en opdatering, når jeg spiser dem, og jeg kan næsten ikke vente.

1 kommentar:

  1. Hej.

    Syltede grønne tomater med rustikt look af tomatskind... det lyder som mine egne.

    For første gang i år forsøgte jeg med de små grønne i en syrlig variant, særdeles vellykkede. Desværre gemte jeg kun en lille portion grønne tomater, men næste år... tror jeg, jeg skal prøve dine søde :-)

    Jeg tilmelder mig dit websted, du er også velkommen til at kigge forbi mit.

    :-D Pia

    SvarSlet