lørdag den 24. september 2011

Holbæks SuRi

Tante Sød besøgte for noget tid siden SuRi i Holbæk og delte sin oplevelse på bloggen. Jeg var solgt - for jeg kan stadig huske mit forrige besøg hos SuRi for fire (!) år siden. Ja, jeg ved det lyder vildt, at jeg kan huske maden, men jeg var svært begejstret, så et genbesøg var vel på sin plads  :-)

Efterårssolen skinnede over fjorden og maven rumlede af forventning. Menukortet var lokkende. Jeg havde som sædvanlig svært ved at vælge. Det var en af de sjældne dage, hvor maven ikke skreg højt på kammusling, så snart øjnene faldt på retten.
Mine øjne kom til at kigge på nabobordet... (indrømmet jeg lurer altid på de andres mad), så jeg gik hele vejen og bestilte dagens fiskeasiette til 198 kr.
Tre slags fisk på fire måder. Jeg var lykkelig. Skålen bød på torsk henholdsvis rimmet og røget sammen med jordskokke, syltede tomater. Under blomkålsskummet lå en nænsomt dampet torsk på en bund af dampet skidskål. Ved siden af lå en skindstegt kulmule på risotto. SuRi er stadig gode til at tilberede fisk. MUMS!

Min medspiser fik den fine klassiske blåmuslingerne med fløde og urter (118kr). Det var stor portion til en meget glad mand. Jeg lokkede et par muslinger ud af ham, og de var også gode.

 Vi havde bestilt en dejlig Chablis, og kom til at snakke om dansk vin. Det hørte vores søde servetrice, og spurgte om vi havde lyst til at smage noget dansk hvidvin, som hun var glad for. Svært at sige nej til :-D
Hun dukkede op kort efter med denne fine Ørnbergvin fra Sjællands Odde. Vinen hedder Jørgen. Det er bare topsjovt!
Vinen var skøn. Let, frugtig og smagte svagt af fersken og af meget mere. Faktisk var jeg nødt til at købe et par flasker hvidvin og en af de mousserende bagefter. Jeg kender nemlig et brudepar, som bliver meget lykkelige og glade for den slags gaver. Det gør jeg faktisk også :-D

Nåh ja der var også lige plads til lidt deleost... men jeg var altså blevet lidt fuld, så jeg kan ikke huske alle ostene, men der var lidt Gul Kristian, Bleu d´Auvergne og en skøn hårdost, som var en blanding af ko og ged. Vi fik også lidt græskar-havtornkompot til. Det var ikke lige mig. Jeg elsker havtornens skarpe syrlige smag, men græskar... jeg forstår det ikke smagsmæssigt. Det smager jo bare af stivelse, eller hvad?

Men, der behøver ikke at gå så langt tid igen før mit næste måltid hos SuRi, for det var skøngod mad med super betjening. Og jeg har smugkigget på deres jule og nytårsmenu...

3 kommentarer:

  1. WTF!!! Har du været på SuRi og i Odsherred uden at tage mig med??!! Altså altså! Jeg eeeelskser Suri. Jeg har været der en del gange og jeg er vild med deres mad. Og maden du viser og fortæller om her, bekræfter bare at Suri stadig kan :-)

    SvarSlet
  2. DEJLIGT at høre det levede op til dine forhåbninger:-) Jeg spiste den samme fisketallerken, og den var også skøn som din. Sjovt at læse når man selv kender stedet .... jeg skal også bare derop igen, og julemenu lyder super .... ha en smuk weekend

    SvarSlet
  3. @Camilla: Jamen er du ikke stadig med i krimiserie/ Law'n'Order film i Canada?? :-D
    Jeg tager meget gerne på SuRi sammen med dig og holder julefrokost for den der julemenu lød altså ret god http://www.suri.dk/files/13_Jul-nytr2011.pdf

    @Tante Sød: SuRi levede fuldt op til mine forventninger og mere til. Og smuk weekend til dig

    SvarSlet