onsdag den 1. september 2010

Rødbedesalat med hummus

I dag var jeg hjemme og havde lyst en vegetarisk frokost, men gad ikke handle. Der er så meget i gemmerne, og jeg havde lyst til noget med kombinationen kogte rødbeder og nogle lækre butter beans/hvide bønner, som jeg havde købt i Sverige.

Valget faldt på:
En salat med kogte rødbeder og feta med salte mandler, og en hummus på
hvide bønner.


Rødbedesalat:



Jeg satte seks store rødbeder over i koldt vand og kogte dem i 50 min.

Kogte rødbeder kræver masser af smag. Dressingen bestod af fire gode venner; Læsø's Saltsydesennep, estrangon eddike, hvidløg og rapsolie (og gid jeg havde noget persille)


Rødbederne suger smagen til sig, og bliver derefter blandet med feta og salte mandler.

 
Hummus:
Jeg har længe gerne ville prøve at lave en hummus-variant. Jeg er allergisk overfor kikærter, men jeg har lagt mærke til at flere opskrifter er baseret på andre andre bønner end kikærter. Måske hummusen bare under samme forvandling/behandling som carpaccio'en, som nu laves på alt andet end rå okse.

Jeg blendede 250g hvide bønner med en spsk tahini, to fed hvidløg, 1 tsk spidskommen, citronsaft, salt og ca 0,5 dl rapsolie, og smagte den til med lidt mere spidskommen. Nu har jeg aldrig prøvet at lave eller spise hummus, men jeg synes smagen er lidt fad. Så næste jeg laver det, smider jeg lidt cayennepeber eller chili i.

Min frokost :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar