tirsdag den 31. august 2010

Gode råde om stress, barnløshed og IVF

Mit liv ændrede sig, da vi besluttede os for at få børn. Jeg har vidst siden jeg var i 20'erne, at vi skulle direkte i gang med IVF, da jeg lider af alvorlig endometriose. Endometriosen har bevirket, at begge mine æggeledere er lukkede, og æggene derfor ikke kan trille ud i min livmoder og mødes med sædcellerne.

Jeg vidste ikke, hvad vi gik indtil med IVF. Jeg vidste, at jeg skulle på hormoner, have taget æg ud og sat dem tilbage... og jeg troede virkelig, at det var så nemt som beskrevet. Jeg var ikke klar over den påvirkning, som dels hormoner giver, eller forstået hvor hård den håbeløse psykiske nedtur er, når et forsøg viser sig at være mislykket. Havde jeg handlet anderledes, hvis jeg havde vist det? Næhh... det tror jeg ikke. Men jeg priser mig lykkelig over, at jeg har fundet manden i mit liv, og at denne kamp er vores og et fælles problem.

Kampen med at få eget barn er hård. IVF processen overtager store dele af ens liv. Der er mange aftaler med lægeverdenen. Lægeaftalerne er stærkt knyttet til min cyklus, og biologien bestemmer derfor hvornår næste kontrolbesøg, injektioner og scanninger skal foregå. Det er et stort kontroltab, og ret så besværligt, når man som jeg ikke ønsker at inddrage mit arbejde i denne proces. Det er vigtigt for mig at have et frirum, hvor det ikke handler om min dårlige fertilitet og hvor min sorg ikke kan fylde noget. Det er så dejligt at have et sted, hvor jeg bare skal præstere fagligt, og der ikke er plads til følelser.

Dertil kommer hormonerne... disse skønne hormoner som sætter mig i overgangsalderen, giver mig store tudeture (heldigvis både af glæde og sorg), hedeture, imunforsvarsproblemer, endometriose, men også muligheden for at få vores eget biologiske barn, som måske ligner os eller er lige så særlig som os.

Jeg fandt en række gode råd på nettet. Rådene giver masser af mening for mig både som en person med en kronisk sygdom og med et krævende arbejde.

Tip 1: Sæt dig selv først
Dit helbred og sindstilstand er altafgørende uden din behandling. Lær at sige "Nej" i stedet for at strække dine ressourcer for at tilfredsstille andre behov og krav.

Tip 2: Prioriter din tid og opgaver
Prioriteringerne skal baseres på dine behov, værdier og ansvar. Bedøm hver opgave 1 til 10. Glem "bør" og "burde" og lad vær med at gøre noget, du ikke har brug for eller ønsker at gøre. Fokuser på dine vigtigste ansvarsområder og selvmediciner afslapning, selv-pleje, godt selskab og andre gode ting .

Tip 3: Omform dine opgaver til mål
En opgave kan føles som pres, hvorimod et mål er et personligt og positivt valg. Et smart mål er skriftligt, specifikt, opnåelig, bakket op med ressourcer og tidssat. A la (i.e. Tirsdag den 10. september har jeg holdt et videomøde med mine kollegaer og gjort dem i stand til at holde mit indlæg).

Tip 4: Nyd at du har det, som det kræver
Vurder mængden af tid og energi som hver mål kræver. Husk at mens IVF behandlingen står på, er dine tider for at tage medicin og gå til lægen meget krævende og tidsspecifikke. Skringerende hormoner, der kommer og går, påvirker dit energi niveau. Giv hvert mål en realistisk tidsramme, specificer alle faste deadlines således at du kan undgå stress.

Tip 5: Impose some order
Remember the domino effect. Fulfilling one goal can make another one easier. For example: clearing the clutter in your inbox could pave the way to reconnecting with old friends and explaining the fertility journey you are taking. This may lead to a resurgence of your friendships, social life and support network.

Tip 5: Brug dit netværk
Er det nødvendigt at du selv udfører alle opgaver for at nå dit mål? Måske er der nogen i din familie, venner eller naboer som kan hjælpe dig, som du kan bytte opgaver med eller betale for deres ydelser. Spørg og gør det klart hvad du gerne vil aflastes med.

Tip 6: Daglige påmindelser
Kig dagligt på listen over dine mål for at påminde dig selv om, hvilke mål du har opnået, og hvad der mangler at blive gjort. Dette vil hjælpe dig med at undgå bunker af uopfyldte mål og reducere den anspændthed som følger med bunken.

Tip 7: Forkæl dig selv
Når så meget af din fokus hviler på IVF behandlingen, glemmer man let ens andre behov. Belønninger er vigtige både som motivationsfaktor og som validering. Hvad med et karbad, en buket friske blomster, en venindeaften eller en lækker middag med din kæreste? Du har godt af en opmuntring, et godt grin, at være afslappet eller kigge på noget smukt.
Denne strategi  opfordrer dig til at anerkende dine værdier og være lidt selvbeskyttende under IVF forløbet. Effektiviseringen skaber desuden mere "mig-tid". Ved at få mere kontrol over dit eget liv  skaber du et mere afslappet sind, som jo er en af de essentielle helbredstilstande, som giver dig din IVF cyklus den bedste chance.

Nu skal jeg bare i gang med at lave listen...for vi skal i gang med en omgang IVF, og denne gang virker det!

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar