søndag den 15. august 2010

Fiskefrokost- gravad hellefisk, rejer og jomfruhummere

 Søndagsfrokosten og sidste feriedag blev fejret med lidt fisk og skalddyr- nærmere betegnet gravad hellefisk med hjemmerørt dressing, friske rejer og grillede jomfruhummere med hvidløgs- og persillesmør- alt sammen på hjemmebagte flûtes.
(Det var altså LaTasha, som fristede mig med hendes fotos)

Jeg startede morgenen med at slå en brøddej sammen. Opskriften kommer oprindeligt fra "Suveræne succeser" Langtidshævede hvedebrød. Men jeg øver mig på at blive mere bager-agtig, og var lidt i tidsnød af en hel nat til hævning, så min opskrift blev tilpasset til 3 timer og en klat græsk yoghurt som skulle bruges. Det er et godt nonensesbrød, og smagen er god brødneutral, som jeg synes hører til fiskepålægget.
To store flûtes
5 dl koldt vand
2 dl græsk yoghurt
1/2 pk gær
2 spsk rapsolie
1 spsk salt
100 g havregryn
700 g hvedemel. Jeg er ret glad for "De 5 gårdes mel" som jeg synes har fin mørkere farve og bedre smag.
Dejen blev rørt sammen, først de våde ting sammen med gæren og bagefter de tørre ting. Dejen er ret klæg, og den fik lov til hæve i næsten 1,5 timer i køkkenrums temperatur, inden den blev lagt på bagepladen og efterhævede i 1 time inden den røg i ovnen ved 200 grader i 40 minutter.


De skønne jomfruhummere havde tøet langsomt op i køleskabet, og planen var, at jomfruhummer-resterne skulle forvandles til en lækker jomfruhummerbisque. Desværre kom jeg i tanke om, at min ferie jo slutter i dag, og fra imorgen af, bliver der ikke så meget hverdagshyggetid i køknet, så hovederne røg ud.



Jomfruhummerhaler i kryddersmør
3 fed hvidløg blev hakket sammen med en dusk persille og blandet med smør. Kryddersmørret stilles koldt.
Jomfruhummerhalerne klippes på i ryggen og holdes under rindende vand, imens tarmen fjernes. Det er superlet. De duppes tørre, og der lægges en stribe kryddersmør i den åbne ryg. Halerne lægges i et ildfastfad. Jeg lagde også nogle Black chili's i fadet, som jeg har fået værtindegave.

Halerne bages i ovnen ved 200 grader i ca 15-20 minutter, og de blev revet væk og spist med resterne af kryddersmørret på det varme brød.

Gravad hellefisk med dressing
Jeg rullede hellefiskeskiverne og lavde en dressing på græsk yoghurt med dild og citron, og derved smagssatte den med salt, sukker og peber.

Rejerne var bare rejer, og dem kom til vi til at spise inden jeg fik fotograferet dem... de smagte dejligt, og de blev serveret sammen med en avokado, der var rørt sammen med lidt hvidløg, stødt koriander, korianderblade, salt og citron. Mums lige ned i maven :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar