torsdag den 12. august 2010

Havtaske med mandelpure, blomkålpure og hvedekerner

I aften var der havtaske på menuen, og retten var inspireret af denne Gastroopskrift.

Jeg tilpassede opskriften til hovedret til to personer

250 g havtaskefilet
100 g mandler
1 dl økologisk mælk
1/2 økologisk citron
1/2 blomkål
2 dl perlebyg
trøffelolie


100 g mandler smuttes og bages i ovnen ved 160 grader til de er lysebrune.

Halvdelen af blomkålen snittes i små skiver og marineres i citronsaft og olie. Den anden halvdel koges i lidt vand og blendes med mælk og smages til med lidt citronsaft og salt og peber.

Når mandlerne er blevet lysebrune, koges de i mælken med lidt salt og sukker. Blandingen blendes.

I min opskrift var der for lidt væde, så jeg kom lidt ekstra i blenderen, men massen blev lidt for tung/rustik.
Jeg kogte lidt perlebyg, da jeg gerne ville tilføje lidt mere groft til retten. Da perlebyggen var færdig vendte jeg dem i lidt af den gode trøffelolie. En himmelsk duft bredte sig straks.


Jeg saltede fiskefilletterne i lidt mallorcinsk salt og lod dem trække, mens jeg lavede noget af alt det andet.
Til sidst dampede jeg fisken og den færdige tallerken så sådanne ud.


Maden var skøn... jeg lagde et par basilikumblade på, da udtrykket blev lidt for ferskt. Dagens mad lover godt fremad. Jeg har nemlig købt 5 pakker fisk hos Irma på tilbud; Havtaske, rødspættefilletter og pangsiusfilletter, og jeg glæder mig allerede til vi skal have fisk igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar