onsdag den 15. september 2010

Syltede chili i eddike

I dag har jeg syltet mine chilier. Det er lidt hårdt at gøre det fra morgenstunden, da chilierne vækker  næsen og slimhinderne lige lovligt meget...

 

Jeg havde læst lidt forskelligt på nettet pickling chilies, Sriracha og den gode Fru Plum snakker om chili i olie kunne producerer botulisme. Skræk og ve, det skulle være lækkert.... Nå min opskrift blev lidt blandet, da jeg også havde kigget lidt i min Jamie Oliver kogebog.

Jeg glemte at veje dem, men der var en del, og de blev finthakket. De blev blandet med 4 finthakket hvidløg.

Jeg valgte at beholde chiliernes frø og frøstok, da mit skulle være stærkt, men jeg blev lidt nervøs alligevel og smed om omgang kogende vand hen over i ca 5 min. (Hvem sagde vægelsindet?)



Åh, du kan tro, at jeg havde mine latexhandsker på.... kom til at prikke lidt hul ved venstre pegefinger... den er stadig varm fra chilisaften.

Lagen til chilihvidløgsblandingen bestod af 2 dl estrangoneddike (det er det jeg har) som blev kogt op og så tilsatte jeg 2 spsk sukker. Da sukkert var opløst hælte jeg lagen over chilierne og tilsatte  et lagerblad og et par korianderfrø.

Det endelige resultat

4 kommentarer:

  1. Hvor er de smukke når de sådan er blevet syltet. Spændende at se hvad de skal bruges til :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. ja de blev fine. Jeg forestiller mig at de skal oven på pålæg som ost, bønnepostej og torskerogn. eller bare om ingrediens i gryderet eller kylling... måske er jeg bare sulten lige nu.

    SvarSlet
  3. Ej hvor er de altså også fine når de er skåret i stykker! Tror jeg skal overveje det til næste syltning, så slipper man da for at gøre det, når de skal bruges...

    SvarSlet
  4. nemlig, det er totalt smart med de små stykker chili, især når man skal pøse dem ovenpå en pita eller i en gryderet.

    SvarSlet