søndag den 12. september 2010

Samosa med kartoffel, bønner og saltsyltede citroner

Samosa er en af mine ynglingsretter, og jeg øver mig på den perfekte variant.
Denne gang bestod samosaerne af:
  • en pakke butterdej
  • kogte kartofler, 
  • letdampede grønne bønner 
  • finthakket syltet citron 
  • og en masse krydderier så det smager af noget. Jeg brugte tørret korianderblade, stødt koriander, spidskommen, både friskhakket chili og tørret chiliflager.

Kartoflerne koges møre og hakkes i mindre stykker. Kartoflerne blandes med bønnerne og den finthakket syltet citron og alle krydderierne. Det er vigtigt at smage til, og efterkrydder da kartoflerne optager rigtigt meget af smagen.  Fyldet skal stå og køle af inden det bruges i butterdejen.

Butterdejen rulles ud og skæres i firkanter (det er nemmere når de er kvadratiske - lige lange på alle sider) og læg en lidt fyld i midten på hver. Pakkerne lukkes med hjørnerne, så de danner en trekant.


Luk dem grundigt og pres kanterne sammen med en gaffel. Pensles med æg for farve.
Her skilles vandene... jeg bager mine samosaer i ovnen, da jeg i forvejen synes at butterdejen er fed nok.... men de smager også ret godt når de er stegt i olie. Mine får 10-12 minutter i ovnen ved ca 200 grader.

Ja, der er ingen billeder af det endelige resultat for de smagte ret godt. Men jeg serverede samosaerne med en lille salat og en myntedressing. Myntedressingen var lavet på finthakket mynte blandet med yoghurt og smagsat med lidt af min citronsalt.

1 kommentar: