mandag den 27. september 2010

Rødbedesalat med peberrod og mandler

Jeg lovede et indlæg om min skønne rødbedesalat, som vi fik til gårsdagens oksesteg. Salaten er inspireret af opskriften "oksebryst med peberrodssovs". Jeg tænkte, at kombinationen rødbede, peberrod og fløde ville være god. Og det er den :-)

Til min salat brugte jeg:
3 store rødbeder
1/2 bøtte reven peberrod
1 dl fløde
Saften fra 1/2 citron (jeg ville også have brugt skallen, men denne citron var desværre ikke økologisk)
to håndfulde mandler
lidt rapsolie
salt
persille

Rødbederne blev kogte i 1 time, hvorefter de fik lov at køle lidt af. Imens piskede jeg fløden med citronsaften. Peberroden hakkede jeg i mindre bidder og blandende ned i citronemulsionen.  Blandingen fik lov til at trække i 10 min og derefter smagssatte jeg den med salt og peber. Mandlerne blev stegt på panden i lidt rapsolie.

Dressingen hældte jeg over de lune rødbeder og tilsatte den hakket persille og de letstegte mandler.

2 kommentarer:

  1. Yummy! Den skal jeg da helt sikkert have lavet, den lyder SÅ lækker :-) Kombinationen med peberrod og rødbeder er en sikker vinder......

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. og husk lige mandlerne- de giver lige det sidste crunch :-)

    SvarSlet