tirsdag den 6. juli 2010

Syltede citroner til stegt laks

Så fandt jeg endelig på noget aftensmad at bruge mine syltede citroner til :-).

Brdr. Price satte ideen fast i min hjerne mig for nogle måneder siden, men jeg endte med at lave den rene variant af saltsyltede citroner. Jeg er nødt til at kende grundsmagen for at kunne variere den til ukendelighed.

Tænk engang, det smager helt fantastisk og er sindssygt let at lave.  Vask de økologiske citroner, og skær dybe kryds på langs af citronerne, netop så de holder formen i tutten og prop ellers så meget salt i som muligt, og stop dem ned i et ultrarent rent. Mine glas blev skoldet og efterskyldet med lidt atamon. Prop og pres så mange citroner i glasset som muligt og fyld efter med citronsaft, så det dækker. De saltsyltede citroner skal stå mørkt i ca tre måneder og trække bitterstofferne ud.

Mine citroner har boet i skabet siden påske og har været spiseklare i et stykke tid, men jeg har ikke lige kunne finde på noget jeg synes det passede til... indtil i dag... Tadaaaaaa

Er de ikke fine?? og de dufter helt vildt godt.

Min aftensmadsidé gik på at lave en citronsauce til et stykke stegt laks... jegved godt, at det er meget originalt og helt vildt nyskabende, men jeg ÆLSKER laks og citron.


Nå men min citronsauce bestod af 1/4 finthakket saltsyltet citron stegt sammen med to revne gulerødder. Jeg ombestemte mig lidt og hældt lidt vand ved, så det kogte lidt sammen. Så tilsatte jeg dild og fløde.. og vupti superlækker sauce, som pastaen blev vendt i.  Laksen blev pandestegt sammen med dild og peber.. og blev serveret sammen en rest blomkål og broccoli, det trængte nemlig til at blive spist.

Stor madlykke i det lille hjem

Ingen kommentarer:

Send en kommentar