lørdag den 24. juli 2010

Hjemmelavet pizza med kødboller

Jeg har længe haft planlagt at lave hjemmelavet pizza. I dag oprandt dagen, da vi havde ligget på hver sin sofa med tømmermænd og længtes efter pizza.

 Vi havde lidt kødrester fra gårsdagens tapas, og jeg tænkte at kødbollerne ville gøre sig godt på min pizza. Opskriften på dejen lå hos familiemad. Det er den nemmeste pizzadej, og den er let at arbejde med. (RED. siden virker ikke længere, så her er min version af opskriften)


Pizzadej
3 dl vand
1 tsk salt
30 g gær
400-500 g mel
lidt rapsolie

Opløs gæren i vandet, tilsæt salt og mel. Dejen vendes i lidt olie, dæk den til og lad hæve til dobbelt størrelse. Der er dej stor nok til 2 store pizzaer. Pizzaerne bages ved 250 grader på meget varme bageplader.


 Jeg lavede min egen pizzasovs. Et lille finthakket løg med to fed hvidløg blev svitset bløde,  og derefter tilsatte jeg 400 g flåede tomater, salt, peber og lidt forskellige friske krydderurter som basilikum, oregano og lidt rosmarin. Og så stod den og simrede i 1 times tid. Zoom... Zoom... en tur med håndblenderen forvandlede sovsen til pizzasovs. Der er rigeligt med sovs, men det passer mig fint at have lidt pastagrundsovs til fryseren.

Pizzafyldet bestod af hjemmelavede lamme/oksefrikadeller, 2 mozzarellaer, jalapenos, og lidt cheddar.


Pizza'erne bages ved 220 grader i ca. 10 min på en forvarmet plade i varmluftsovnen.


Mums, næste gang kommer der også oliven på

Ingen kommentarer:

Send en kommentar