søndag den 11. juli 2010

Et lykkeligt ægteskab ... jordbær og rabarber

Jordbær, rabarbar og lime er hovedingredienserne i min allerførste marmelade. Det er så sindssygt varmt, at jeg er ved at gå op i limningen. Så min løsning var at lave noget mad... og jeg havde faktisk lyst til pandekager og hjemmelavet marmelade.

Mens pandekagedejen hvilede, gik jeg i gang med at beslutte mig for ingredienserne... og efter et kig i alle mine kogebøger besluttede jeg mig for blanding af jordbær, rabarber og limemarmelade.

Sukkerlage af 200 g sukker, 1/2 vaniljestang og 1 dl vand- koges op
240g rabarber snittes i mindre stykker a 2-3 cm
450 g jordbær renses og snittes i mindre stykker (mine stykker er små, jeg kan nemlig ikke så godt lide klumper. I mange år stavblendede jeg min marmelade af samme årsag)
saften af 1 lime (jeg lagde skallen i marmeladen, jeg synes at huske at skallen indeholder pectin, som virker tyknende)




Marmeladen blev lidt tynd, så jeg siede den i et rent viskestykke. Jeg glæder mig til at blande saften med lidt danskvand. Pandekagerne steges og jeg kan ikke vente..


Her glemte jeg lige at fotografere det færdige resultat, da vi spiste alle pandekagerne og halvdelen af den nye marmelade...yumiimmm... det er ikke sidste gang, jeg laver denne marmelade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar