tirsdag den 31. januar 2012

Morgengrød med mandler og æble

Jeg er ikke et morgenmenneske, og jeg er sjældent sulten, når jeg vågner. Men nogengange spiser jeg havregrød til morgenmad. Det er hurtigt og nemt at lave i mikroovnen. Havregryn og vand mikrovarmes/mikroovnes (hvad hedder det egentligt?) i ca. 2 minutter. Klar parat spis.
Efter min opdagelsestur i Jægersborggade er jeg blevet inspireret af cafeen GRØD, som kun serverer grød... og vist nok også  kaffe. I hvertfald er min morgengrød blevet opgraderet med en lille håndfuld hakket mandler og et halvt æble i i tern. Andre gange spise jeg grøden med lidt hakkede mandler og min hjemmelavet æblesirup eller æblegele på.
Det smager skønt og er en dejlig afveksling af den traditionelle havregrød.
Har du et godt grødtip?

8 kommentarer:

  1. Ikke som sådan et tip til grøden - men et tip til at forvandle/erstatte grøden til baked oatmeal i stedet. Det kan laves nærmest til en uge af gangen, og så skal der bare varmes en portion i mikroen (nej, har heller ikke noget godt ord for det) hver morgen, og spises med lidt skyr eller yoghurt rørt med vanilje, og evt. frisk frugt. Prøv det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu fik du mig gjort helt nysgerrig..
      Hvad er det for noget og hvordan laver man det, for det lyder fantastisk nemt :)

      Er i øvrigt stor fan af kanel på min grød, men det er vist en klassiker ;)

      Slet
    2. Frk. Hyms, jeg tillader mig at formode det er mig du mener?
      :-)
      Jeg har en opskrift på baked oatmeal lige her http://hejdis.blogspot.com/2012/01/opskrift-bagt-havregrdhavrekagebaked.html (SS, håber det er ok jeg linker i dit indlæg!) - det er nemt at lave, smager rigtig godt, og kan varieres med en masse frugt og bær. Og så tror jeg også det er nogenlunde sundt :-)

      Slet
    3. Hov ja, det var til dig :) Det ser lækkert ud, tusinde tak for linket..

      Slet
  2. @Heidi: Baked Oakmeal er lige kommet på madlisten. Det lyder rigtigt spændende. Jeg er lidt bange for kompaktheden, men det må prøves
    Helt ok med snak på bloggen. Det er hyggeligt :-)

    @frk Hyms: Kanel er også een af mine favoritter. Jeg håber du skriver et indlæg om Heidis baked oakmeal :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil godt indrømme at den måske kan føles lidt kompakt, men på den anden side er det ikke værre end en havregrød der har kogt lidt for længe, og jeg håber ikke det vil afskrække dig fra at prøve.
      Jeg har spist den på alle hverdage i snart to uger nu, og sammen med en kiwi eller appelsin, og skyr med vanilje er det altså lidt luksusagtig hverdagsmorgenmad :-)

      Slet
    2. man kan jo aldrig få for meget luksus! og det er vist sket før at havregrøden har fået lidt for meget :-)

      Slet
  3. Hej,
    Jeg har været i kontakt med en anden blog, der hedder prinsesseliv. Hun fortalte, at du skal til lidt arrangementer i forbindelse med Copenhagen Cooking. Jeg er digital redaktør på Madogbolig.dk, og jeg vil gerne samle en masse links om Copenhagen Cooking på vores hjemmeside. Skriv til mig på line.hvid@aller.dk, hvis du eventuelt kunne være interesseret i et lille samarbejde.

    Med venlig hilsen
    Line Hvid
    Digital redaktør
    Madogbolig.dk
    Bolig & Livsstil

    SvarSlet