mandag den 9. januar 2012

Retour hos Rasmus Oubæk

December måned gav mine skønne veninder et seriøst bøfunderskud, og jeg havde længe gerne ville besøge Oubæks nye restaurant Retour, så vi tog hen på Tordenskjoldsgade bag ved det Kongelige Teater.
Restauranten er lille og hyggelig. Der var allerede halvfyldt, da jeg kom med glade gæster, så jeg lurede det bedste, jeg har lært på deres mad. Det er vigtigt at se hvad der kan friste øjene. 
Menukortet havde gode klassikere på kortet blandt andet en saftig bøf med den berømte bearnaisesauce. Men der var også en dagens tavle, som blandt andet både tilbød knivmuslinger, hummer og tatar.
Det hele så godt ud, og jeg fik valgkrise eller som svenskerne siger beslutningsangst!
Jeg endte med at spise forret og dele et par hovedretter og lidt dessert. 
Jammen, der var jo hummer på tavlen, og det kunne jo ikke blive anderledes end at den skulle ned og ligge i min mave. Hummer med spidskål, soya og ingefærsmør pyntet med kørvel. Det er jo poesi! Og det smagte ind i himlen af vidunderlighed. Spidskålen var fintsnittet og dampet og siden pakket i et spidskålsblad, hvorpå hummerkloen lå. Min mund løber stadig i vand bare ved tanken, om hvor god den ret var.
Den ene store rib-eye (225 kr).  Rød som blod og skønne fritter og salat ved siden. Den berømte sauce kom i sin egen sovsekande, og vi bad om genopfyldning. Vi kan godt lide bøf og bærnaize :-)
Jeg delte også en kalvetatar med salat og fritter (165 kr). Den var også skøn med finthakkede conichoner og sennep.  

Bagefter var vi så mætte at vi næsten ikke kunne blinke... det fortog sig tilstrækkeligt til at vi kunne høre tjeneren, om vi måtte dele noget af rosmarinisen uden chokoladekagen. Det lød nemlig for besnærende til at vi gå uden at have smagt den. Det kunne vi da godt, og vi fik et par kugler hver. Super betjening og service. Det glæder jo en SushiSteg at møde service i København!
Isen glemte jeg at fotografere. Den smagte godt. Jeg synes, den var for kraftig uden tilbehør, men de andre var ellevilde. De havde jo heller ikke spist nogen forret.
Her kommer jeg igen. Og næste gang skal jeg ikke have bøf, trods bøffen er god, men resten af kortet er bare for spændende, og manden laver den vildeste gode mad. Tjek selv hans hjemmeside her

5 kommentarer:

  1. Århh, den restaurant vil jeg gerne besøge, mon jeg kan lokke dig med engang jeg kommer til hovedstaden? ;-) Flot side du har fået!

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Kan da godt forstå at I blev mætte af den omgang! Det er ser godt ud og den der bøf, der kalder lidt på mig - kan du høre det?

    SvarSlet
  3. @Birthe: Du kan tro jeg gerne vil med dig på Retour næste gang du kommer til hovedstaden.
    Jeg leger lidt med bloggens udtryk, lige nu er jeg glad for forårsgrøn :-)

    @Camilla: Det var en super bøf, og den kalder på dig :-) Jeg går også og drømmer om et besøg på SuRi :-)

    SvarSlet
  4. Hvor ser det lækkert ud! Og hummer er jo altid godt...
    Dejligt der var skøn service, der har jo altid været lidt delte meninger om servicen i hans restaurant inkl. hans lidt strikse kones væremåde, men rart at høre positivt :)

    SvarSlet
  5. @C'est la vie by G: Hummer er pragtfuld spise, og jeg kunne sagtens spise det langt oftere.
    Servicen er var god, og det var faktisk hans strikse kone. Men hun var i højt humør og småsnakkede gerne med os. Desværre mødte jeg hende et par dage senere i Torvehallerne, hvor hun gav en ret bidsk service. Mærkelig kvinde.

    SvarSlet