tirsdag den 31. maj 2011

Pastasalat a la nicoise med næsten det hele

Svigerfar har (hen)vist mig til hans lokale æggeforhandler. Bondemanden sender sine æg til salmonellakontrol en gang om måneden. Det er ikke økohøns, men de har det bare godt, og de render rundt på gården og pirker til alt  :-) Så jeg kom hjem med 10 flotte æg med store forhåbninger om dobbelte æggeblommer. Jeg kan ikke gøre for det, men jeg er vist bare grådig af natur.

Hvad er det lige man laver med hårdkogte æg tænke jeg... og vupti hurtig aftensmad a la grovpastapenne a la nicoise.

Blommerne er så flotte i farven, at det kompenserede for singelblommerne.

Ingredienser
fuldkornspastapenne - jeg havde ingen kartofler
hårdkogte æg
oliven- jeg brugte mine ynglings nemlig de grønne med syltet citron
hjertesalat
cherrytomater
et godt glas tun i olie

Jeg ville også have tilføjet nogle dampede grønne bønner, men der var ikke flere i fryseren, og min dåse ansjoser var blevet et par måneder for gamle. Pyt med det, tænkte jeg og åbnede den lille dåse. Det viste sig, at de små fisk helt havde opløst sig i olien, så jeg kom til at hælde det hele ud i vasken :-(

Jeg vendte pastaen i en hjemmerørt hvidløgsolieeddike dressing, så pennene fik lidt mere smag, og skippede dressing til salaten. Det virkede godt.


Dejlig mad, men jeg skal da vist snart fylde fryseren og skabet op med mad. 

6 kommentarer:

  1. MUMS! Hvor ser det godt ud - også selvom det "kun" er enkelt blommer ;-)
    Grønne oliven marineret i citron, hvor køber du sådan nogen henne?? Jeg æææælsker oliven....

    Knus
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jeg plejer at købe de grønne oliven i Ica i Sverige, men jeg har også set dem i Irma. De smager skønt.
    knus SS

    SvarSlet
  3. Vi har jo haft masser af høns (indtil ræven tog dem alle!) og det er simpel hen uden sammenligning de bedste æg man får fra sådanne hjemme-gående høns. Blommerne er ganske rigtig nærmest orange, hvilket er et tegn på, at de får meget grønt. Vores fik masser af grønt og havde oceaner af plads. Det er bare æg på den gode måde. Nu må vi se at få lavet strømmen i hegnet, så Mikkel Ræv kan lade næste hold være i fred.

    SvarSlet
  4. Hm, jeg MÅ altid i Irma næste gang jeg kommer til Kbh. Har stadig ikke nået det :-(

    God Kr. Himmeldagsferie...

    Knus
    Birthe

    SvarSlet
  5. @Camilla: Det lyder så hyggeligt at have høns og kunne spise himmelske hjemmegående æg og høns(?) Op med strømmen igen
    kh SS

    SvarSlet
  6. @Birthe: Ja Irma er bare et hit, men jeg kan godt savne Kvickly og Føtex.

    SvarSlet