lørdag den 16. juli 2011

Geist, begejstring og larm

Mens jeg er i Spanien og hente vores æggebarn, får I lige et par gamle indlæg, som jeg ikke lige har fået postet.
---------------------------------
Loverboy inviterede mig på en forsinket fødseldagsmiddag hos Bo Bech. Vi kom tidligt - faktisk allerede kl 18 for vi var sultne.
Restauranten er smukt indrettet med et stærkt maskulinsk udtryk til de fine gæster bagved og pøblen ved køkkenet og langborde. 


Vi fik et par siddepladser ved det store vinduesparti med udsigt over Kongens Nytorv.


Jeg havde glædet mig så meget. Jeg er ikke så vild med Bo Bechs "Red en restaurant"-tv, men jeg er vild med hans mad.





FJORDREJER ... HYLDEBÆR ... RØGET MÆLK 
er rettens navn og dækkede rigtigt nok over fine små rå fjordrejer, der var gemt i et kæmpe karselag med umodne hyldebær og rygeost. Jeg levnede over halvdelen af retten. Jeg kan ellers godt lide karse, men der var alt for meget karse, og jeg er ikke vild med hverken rå rejer eller rygeost. Det var en fejlbestilling fra min side af de helt store.  Det sker faktisk så godt som aldrig. Men hey jeg vil hellere prøve noget nyt - tænk hvis det var min nye livret. Det undrede mig dog, at vores servetrice overhovedet ikke spurgte ind til den halvtomme tallerken - specielt fordi det var den første tallerken vi fik.




Loverboy har supergod smag og havde udvalgt sig denne smukke ret. Avokadoskiver penslet med mandelolie og pyntet med caviar. 
Den var så smuk, og jeg må med skam indrømme, at jeg kom til at spise halvdelen af den. Den var nemlig vild god, og jeg skal prøve at gøre kunsten efter derhjemme. Det er nemlig en ret, som tager kegler smagsmæssigt og ser fancypancy ud. 





Heldigvis havde jeg mere held med næste ret, som gik under navnet grønne ærter, citron og kammusling.
Det var en kammusling glaceret med citronsaft og serveret med med friskbælgede ærter i havesyre og smørsauce. I know men jeg elsker kammuslinger, og jeg er nødt til at vælge den.... must eat scallops!


Og hvilket valg! Jeg kom i madhimlen. Kammuslingen var nænsomt stegt med den klassiske nøddeagtige råhed kombineret med det skarpe citronsnask på toppen. Ærterne fortjener en beskrivelse for sig selv... De var nybælget og vidunderlige friske i smagen. Jeg kunne finde på at besøge Bo alene for denne ret.


Loverboy spiste blåmuslinger i porre med bagt hvidløg. Retten var god, men kunne slet ikke konkurrere med min kammusling.


Loverboy spiste også and med asparges ... måske var der også noget lakridssmag indblandet, jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke husker det. Jeg var nemlig meget optaget af min egen ret. Den var bare så flot.



VESTERHAVSPIGHVAR ... FENNIKELRAVIOLI PÅ OST
Den smukke fisk kom i to aflange stykker smurt med noget creme belagt med små fennikelravioli af parmesanost. Under fisken lå en syrlig mælkesauce. Den var pragtfuld - godt samspil i konsistenser og smage på et højt niveau. Meget lækker.


Nu var vi så mætte af mad og indtryk, at vi droppede desserten og trillede hjem og slog mave. Dejligt sted, men som aftenen skred frem blev lydniveauet højere og akustikken var dårlig. Kommer du forbi, skal du tjekke toiletterne. De er smukt indrettet og i højtalerne lyder der tordenbrag og regn. Meget specielt og hyggeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar