søndag den 30. oktober 2011

Fiskefrokost på Nimbs Brasserie

Da veninden foreslog en hurtig frokost tæt ved Hovedbanegården, blev vi enige om at prøve Nimbs brasserie. Et smugkig på hjemmesiden beskrev køkkenet som skandinavisk inspireret med fokus på råvarerne. Skønt og priserne så rimelige ud, hver ret kostede 85 kr.
Vi besluttede at dele et par af retterne, så vi kunne smage lidt mere af menukortet. Tjeneren var venlig og professionel, og han hentede straks et par tallerkener til os. Det er jo lige en betjening, som jeg sætter pris på.
Vi startede med de syltede sild med gedeostcreme, rødbeder og syltede løg. Retten kom smukt anrettet i et sylteglas og var pyntet med frisk dild og karse og rugbrødskrymmel.Silden var mør og helt rødbedefarvet. Der fulgte også en nænsomt bagt gulerod med. Sildemaden smagte rigtigt godt.
Men nu hvor jeg sidder og skriver om min skønne mad, opdager jeg at vi aldrig fik noget af den omtalte gedeostecreme. Vi fortabte os i en samtale om forskellen på syltede fisk og marinerede fisk - dog uden at blive klogere. Kender du forskellen?
Vi fortsatte i sildesporet og bestilte en stegt sild med stegt rugbrød og kartoffelpure med peberrod, grovsennep og vinaigrette på brunet smør. Mums.. igen en dejlig ret og jeg blev meget inspireret af den smukke præsentation. Det giver noget til madoplevelsen, når maden byder sig til.
Ved den sidste ret skilte vandene, og min veninde spiste en omgang hønsesalat, og jeg valgte en stegt kuller med græskarpuré, skorzonnesalat, små svampe og jomfruhummerskum. Køkkenet var løbet tør for kuller, så fisken blev efter aftale skiftet ud med torsk. Det smagte himmelsk. Skindet var sprødt og fiskekødet flagede af og var stadig saftigt. Jeg elsker hummerskum, og rettet forsvandt som dug for solen. Jeg er helt sikker på, at jeg ville have haft svært ved at dele hele denne ret. Skorzonnesalaten viste sig at bestå af dampede skorzonnerødder (de smager lidt af asparges) og lidt syltet kål og små syltede svampe. Igen pyntet med karse. Det må være topmoderne med alt den karse, hvilket er fint for mig

Restauranten er et hyggeligt uformelt sted, hvor borde og stole står tæt langs et stort vinduesparti, hvor man kan se ind i Tivolis gamle have. Det er meget hyggeligt sted.
Jeg kommer gerne igen og spiser her. Maden var skøn, rimelig i pris og servicen er professionel. 

7 kommentarer:

  1. Uhm, lækker fiskefrokost - mange spændende detaljer. Hvad måtte I slippe for sådan en omgang?

    Forskellen på marineret og syltet fisk er da vist bare ordet - så vidt jeg har forstået ;-)

    Uh, og der er ikke noget at sige til at du syntes at skorzonnerødderne smagte af asparges. I ældre tid gik de faktisk under navnet 'fattigmandsasparges' og blev brugt som sådan. Jeg syntes det er herligt at der findes en vinterrod som smager lidt som en sommergrøntsag.

    Glæder mig til vi snart skal ses :-)

    SvarSlet
  2. Det ser virkelig godt ud! Nu har jeg snart hørt så meget godt om det spisested, at jeg næsten skammer mig over ikke at have spist der :-D

    God idé med at dele retterne - elsker også at smage flere ting.

    SvarSlet
  3. Rødbedesild med gedeosetcreme, det lyder som en genial sammensætning..:-)

    Venlig hilsen

    Lykke

    SvarSlet
  4. Ih, hvor ser det skønt ud. Det må vist noteres til steder der skal prøves, når jeg snart kommer til Staden :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  5. Uha, ja, det ser bestemt også ud som noget for mig. De to silderetter lyder vildt gode og ser også virkelig smukke ud. Gedeostecremen kunne have været skøn til, men den glemte creme gør at du da må tilbage.

    Umiddelbart er der jo generelt forskel mellem at marinere og sylte. Syltede sild tænker jeg må indeholde en type eddike som minimum. Marinader kan også indeholde en eddike men ikke nødvendigvis. Måske det er forskellen?

    SvarSlet
  6. Var der for at spise aftensmad i efteråret under CPH dining week, og det var bestemt en rigtig god oplevelse, så det er godt at høre, at det også er godt til frokost. Tak for anbefalingen.

    SvarSlet
  7. @Malou: maden var delikat, jeg tror vi betalt omkring 200 kr hver ( hver ret kostede 85 kr og så fik vi danskvand til). Det bliver skønt at se dig.

    @Piske: Jeg glæder mig allerede til du har været der, og jeg kan læse om dine oplevelser. Det er super smart at dele mange småretter, og jeg er i den heldige situation at de fleste af mine venner er med på konceptet.

    @Lykke: Jeg er også lidt interesseret i den kombination. Men gedeostecreme er jo bare godt. Og velkommen til bloggen, det er skønt at få en hilsen/kommentar. :-)

    @Birthe: hehehe, jeg er bange for at din liste bliver meget lang... ellers kan jeg godt hjælpe med at smage og finde på flere steder :-)

    @Camilla: Jeg er helt sikker på at jeg må tilbage og smage noget mere. Heldigvis skifter de menukortet ofte.
    Jeg har samme overvejelse omkring sammenhængen mellem eddiken og syltning, men jeg kan ikke rigtigt genfinde det nogen steder på nettet, men tak for input.

    @Prinsesse Suh: det er altid skønt at høre at standarden er høj og konsekvent

    SvarSlet