søndag den 9. oktober 2011

Hummus af hvide bønner og krydsreaktioner

Kikærter er overvurderet - har jeg hørt. Jeg ved det ikke, for jeg har en krydsallergi for kikærter, og derfor aldrig spiser dem.
Krydsreaktioner eller falsk allergi er, når min ellers så kvikke krop tager fejl af min ægte græsallergi og kikærter. Jeg har derfor mig egen variant af hummus - om den smager af den ægte vare, ved jeg ikke, men mine venner og gæster plejer at spise rub og stub. Det er gode tegn.

Hvidbønnehummus
400 g hvide bønner eller butterbeans
1 dl citronsaft
1 dl rapsolie
2 fed hvidløg
2 spsk tahini
salt
røget paprika


De kogte bønner blendes med væsken og krydderierne til en lind masse. Massen pyntes med røget paprika og persille. Nogen gange tilsætter jeg også chili. 

Jeg spiser og serverer bønnemosen som tilbehør til kylling, som snack til ristet stykker af pitabrød eller som dip til grønsager. Ofte er det noget jeg sætter på bordet inden middagen, så gæsterne lige kan få stillet den værste sult og varme op til middagen.

6 kommentarer:

  1. Hummus af hvide bønner lyder nu som et udemærket alternativ - så længe der er masser af hvidløg i, så smager de nok nogenlunde ens :-)

    SvarSlet
  2. Og masser af citron... bønner smager bare ikke af så meget og er derfor så taknemlige for andre (ynglings)smage

    SvarSlet
  3. Super lækkert! Jeg er vild med den slags bønnedip - og det er fedt med et alternativ til kikærter. Hvis du en dag har lyst til at lave en rigtig hurtig en kan jeg anbefale gule eller grønne flækærter. De skal ikke udblødes og kan koges møre på ca 20 minutter ;-)

    SvarSlet
  4. :-D jeg har faktisk gået lidt omkring den varme grød aka. flækærter og luret på dem. Jeg er lidt vild med tanken om at hoppe udblødningen over - hvor er det lige du køber dem henne?

    SvarSlet
  5. Jeg har købt mine i den lokale helsekost. De er fra Biogan, tror jeg nok. Men de gule kan man vist få mange steder. Butterbeans er også vildt gode til puré - hvis man gider at pille dem ;-)

    SvarSlet
  6. Tak jeg prøver at kigge i helsekosten.
    Butterbeans er skønne, men jeg blender nu dem med skindet, jeg kan nemlig godt lide at der er lidt tekstur i mosen.
    Hav en dejlig dag,
    SS

    SvarSlet