fredag den 2. december 2011

Fiskedeller og spidskål-frugtsalat

Endelig fandt jeg på en god salat, hvor de syltede grønne tomater kommer til deres ret. Dagens aftensmad stod på en asiatisk version af fiskefrikadeller sammen med spidskål-frugtsalat, peanutdip og ris.
Hvad?? Ja da... det er en variant af "Vis mig dit køleskab" kombineret med "fisk en dag om ugen".
Fiskedeller
500 g kuller
2 tsk Falksalt med ramsløg
2 spsk revet ingefær
1 æg
lidt havregryn
lidt mælk
1 tsk gul karry pasta
skallen af 1/2 lime

Jeg håndhakkede fisken i småstykker og rørte den sammen med salt og æg, hvorefter de andre ingredienser kom i. Farsen røres godt sammen og stilles i køleskabet i 1/2 time og samler sig og spreder smag.
Dellerne steges gyldne på en pande i rapsolie.

Spidskålfrugtsalat
fintsnittet spidskål
syltede grønne tomater i mindre stykker
mango i små stykket
rød chili  -i meget små stykker
orange peberfrugt-  også i små stykker :-)
skivet forårsløg
friske korianderblade
granatæblekerner
Peanutdip

4 spsk grov peanutsbutter
2 spsk chilisauce
2 spsk revet ingefær
1/2 rød chili
lidt fishsauce
lidt kogende vand

Jordnøddesmørret røres sammen med de andre ingredienser, og det varme vand tilsættes i små mængder og fortynder den seje masse til dip.
Denne peanutsauce smager rigtigt godt. Jeg har tidligere lavet den på en basis af indkogt kokosmælk, men denne her er en lækker og mindre fed version.

Maden smagte godt og var klart til den søde side, men man kan vist godt tage lidt mindre af peanutsaucen... men det gør jeg bare ikke :-)

2 kommentarer:

  1. Århh, hvor ser det godt ud!! Den salat tror jeg at jeg skal prøve - og så er det vist ved at være for længe siden vi har fået fiskefrikadeller :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det er en skøn salat, og jeg bilder mig ind at den er meget sund :-)
    kh SS

    SvarSlet