fredag den 11. februar 2011

Kammuslinger i safransauce

Pilgrimsmusling - kammuslingens svenske navn har bare stil og klasse over sig. Kammuslinger lyder altså mere kedeligt og intet kunne være længere fra smagskombinationen af hav, nødder og sødme.

Fire friske af arten lå på mit køkkenbordet ventede på en god opskrift. Jeg blev inspireret af Sølvskeens Cappesante in salsa di zafferano - Kammuslinger i safransauce.
Jeg er næsten ude af stand til at følge en opskrift slavisk, men trods anstrengelserne lykkedes det mig at bikse en variant sammen til en lille forret til 2 personer.

 Ingredienser:
4 friske kammuslinger - de friske er større og mere saftige end de frosne
1/2 gulerod i små terninger
1 banan skalotteløg i små tern
0,9 dl martini - jeg havde ikke lige noget hvidvin
2 spsk vand
25 g smør i tern - igen!
1 spsk fløde  
5 tråde safran
salt
De terningformede gulerødder og løg lægges i en gryde sammen med Martini og vand og koges op, hvorefter det simrer i 20 minutter. Smørret, fløden og safranen røres ind i saucen og serveres med de panderistede kammuslinger.

Når man steger kammuslinger, er det meget vigtigt at muslingerne er tørre. Jeg stegte mine på en varm pande med lidt olivenolie på i 2 minutter på hver side.

Der var rigeligt af saucen, og nok til 4 portioner mere. Jeg tror også, at den er skøn til en hvidfisk af en slags.
Se, det er min belønning oven på en meget træls uge, og nu skinner min indre sol igen.
God weekend!

3 kommentarer:

  1. OHHH MY GOD!!! Jeg er vild med det svenske ord og jeg kommer til at tænke på hende den søde tjener på Sticks 'n sushi, som fortalte om det sted der havde lækre skaldyr - der vil jeg hen næste gang jeg kommer til Kbh.
    Det ser godt ud, jeg kunne godt spise sådan en portion :-)

    God weekend, søde sushisteg!

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Deal! Og nu sidder jeg og kigger lidt på Tights menukort http://tight-cph.dk/menukort
    Mmmm deres skalddyrspasta lyder jo god.

    Og god weekend til dig Birthe. Jeg krydser fingre for dig i Olivado konkurrencen

    SvarSlet
  3. Tak - det får jeg da vist også mere end brug for! :-)

    Kh
    Birthe

    SvarSlet