søndag den 3. oktober 2010

Salt skal der til... men 14 forskellige?

Jeg har vist et helt særligt forhold til salt, jeg elsker at eftersalte min mad. Og jeg elsker følelsen af luksussmag, som når jeg spiser blødkogte æg bruger jeg saltflager med Karl Johan stykker i.

Jeg kiggede lige efter i mine skabe og opdagede, at jeg har ikke mindre end 14 forskellige typer af salt. Det er vist lidt nørdet!?
Jeg har lidt italiensk urtesalt og saltflager, hvor der er tilsat røgsmag. Begge dele er ret gode, når man spiser røde bøffer- men på hver sin måde. Og det afhænger selvfølgelig af tilbehøret.


Mit ynglingsmærke er svenske Falksalt. De har flere varianter, som jeg gerne vil smage. I sommers fandt jeg en smagepakke falksalt med de fire nedenstående smage. Dild og Karl Johan er stadig topfavoritetter især til æggemadder.

Saltflager fra Falksalt med henholdsvis dild, Karl Johan svampe, citron og naturel.

Men mit fine mallorcinske salt i fem varianter ligger også godt i svinget. Alle saltene er komponeret af Michelin Stjernen Marc Fosh. (ok, jeg havde altså ikke hørt om ham før). 
Det lilla salt hedder Flor de Sal Rosa, og farven og navnet er smukke. Det rosa salt er blandet med rosenblade og Sarawak og Szechwan peber. Det er ret godt på rugbrød med creamcheese.
Det orange salt hedder Sri Lanka og smager af østen og er tilsat korianderfrø, grøn kardemomme, bukkehornsfrø, gurkemaja, chili, sort peber, cayenne, kanel og kryddernellike. Denne salt bruger jeg sammen med min bønnemos af hvide bønner, hvidløg og citron. Jeg har lige lavet en omgang igen
Det grønne salt er Mediterranea salt med rosmarin, timian, merian, oregano og savie- og det er ret godt til fisk.  Det sort salt hedder Flor de Sal Olivas og er som navnet antyder tilsat tørrede græske kalamata oliven. Det blå salt er naturel, og det er som alle de andre salte høstet på Mallorca.

For en god ordens skyld nævner jeg også lige det almindelig salt. Kogesaltet er fransk Middelhavssalt og groft havsalt fra Falksalt. Og så er der jo lige lidt Maldon salt til det løse.

Hmmm, nu tror du måske at jeg er sådan een som spiser alt for meget salt i min mad. Måske er det også rigtigt. Jeg kender mange som salter meget mere end mig. Ofte forsøger jeg at undersalte en lille smule, så jeg lige kan få det lille ekstra salt til maden.

3 kommentarer:

  1. Jøsses!! Du har mere salt end jeg har og jeg eeeelsker ellers salt :-D

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tja... jeg var faktisk også ret overrasket :-D

    SvarSlet
  3. Nu er det min tur til at smile.. Hold op du har meget salt :) Jeg er også vild med Falksalt og faktisk også ret glad for Maldon. Det eneste salt jeg ikke har været så vild med var en ørken salt fra Afrika som hedder noget med k. som jeg købte i Mad og Vin.
    Jeg købte den grove og flagerne eller korn er det næste er så grove og kan ikke smuldres at den er ret svær at bruge. så nu salter jeg kogevand med den :)

    SvarSlet