tirsdag den 11. maj 2010

Rigtig meget langtidstegt lammekølle og flødespinatkartofler

Svigermekanikken kommer til middag iaften, og jeg har brudt mit hovede for gode retter, der ikke tager tid at lave, men som smager af alt muligt skønt.... man (jeg) vil jo gerne imponere dem - særligt svigermor, den tidligere husholdningslærer.

Valget faldt på den onde langtidstegning af en lammekølle med tilbehør. Jeg fandt et bud på en opskrift her og lavede min egen variant: 1 lammekølle marineret natten over i en hakket citronskal (1 stk) samt halvdelen af saften, en masse frisk rosmarin, 2 fed hvidløg, salt og peber og citronolie.

Om morgenen satte jeg den i ovnen (som næsten var rengjort fra gårsdagens eksplosion -se tidligere indlæg) sammen med en øl og 3 dl vand, og dækkede køllen med staniol. Ovnen blev indstillet på 100 grader og timeren 10 timer... og så tog jeg på arbejde kl. 8:15 med bange anelser. Min lille steg skulle være helt alene hjemme i 8 timer og der skulle helst ikke ske den noget i mellemtiden.

Jeg kom hjem til en skøn duft, og kom lidt mere vand i bunde og stak Loverboys fancy grilltermometer i køllen, og det så fint ud.

Tilbehøret skulle laves og jeg havde besluttet mig til babaganousch, (som jeg nu elsker lidt mindre at lave, se igen mit tidligere indlæg) og flødekartofler med spinat. Jeg havde meget lidt tid, så jeg forkogte kartoffelskiverne, og lavede en blanding af stegte løg og hvidløg, som blev kogt lidt sammen i en flødemælkesovs med muskat, salt og peber. Fadet smurte jeg let med smør, lagde en bund af spinat, kom de forkogte kartofler ovenpå sammen med min løgflødesovs og ind i ovnen. Jeg har jo kun een ovn!! Så stegen lagde jeg bare ovenpå kartoffelfadet.



Nu venter jeg .... og glæder mig til at smage min nyeste simreret. Mens vi venter, tog jeg lige et billede af babaeksplotitus :-) Den blev både fin og god efter et skud røget paprika.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar