onsdag den 9. marts 2011

Smørrebrød hos Aamanns

O at være en mave
fyldes med smage og kraft
spænde bugen til punktet
give sjælen ro og saft.
(Være-verset frit efter Frank Jæger)

En frokostanretning hos Aamanns er en oplevelse i sig selv. Bedstevennen og jeg satte os parate med hver sin fadøl, parate til underholdning i en høj madklasse. Vi startede med en omgang sild to forskellige en karrysild og stegt sild.
Begge sild var skønne hjemmelavede fede sild, der henrykkede mine smagsløg. Karrysilden var fast og blev serveret med en klat creme fraiche, kapers, finthakket rødløg og frisk dild. Den stegte sild blev serveret med med lidt med æble- og jordskokkekompot, og en lille klat creme fraiche. Den stegte sild havde en fin smag af julekrydderierne kanel og anis, og den gjorde det op for alle de julefrokoster, hvor jeg er blevet spist af med stegt sild med tyk panering uden smag. Tak Adam, fordi du mindede mig om, hvor gode stegte sild kan være.!

Så kom det længe ventede fad med godterierne. Den lune ret var en leverpostej med hjemmesyltede agurker. På fadet var der også en kødpostej af svinenakke med hasselnødder pyntet med syltede tranebær og karse. Dem startede jeg med på kvarte skiver rugbrød... efter devisen "Gem det bedste til sidst". Og helt ærligt så vidste jeg godt, at der ville blive kamp om mavepladsen. Bedstevennen forelskede sig hovedkuls i leverpostejen, og han endte faktisk med at spise resten af den.
Det næste jeg spiste, var en skive franskbrød med laks. På fadet lå nemlig et par strimler af røget rimmet laks på hjertesalat med en fin rævesauce og frisk dild - ja tjeneren sagde altså røget OG rimmet laks. 
Herefter oprandt frokostens højdepunkt i form af det lækreste og møreste oksetartar med en æggesennepscreme, minikapers, cornichoner, skalotteløg, frisk estragonblade og sprøde hjemmelavede kartoffelchips. Det smagte himmelsk, og var nok min ynglingsret den dag. Hmmm, jeg aner et madmønster, da min livret for et par uger siden var mosede klipfisk. Jeg har faktisk alle mine tænder, og jeg kan også godt lide at bruge dem.

Aamanns hønsesalat er også et godt kapitel for sig selv. Den smager af mayonnaisens fedme og saftig kylling, og har sprødhed fra gulerodstern og syrlighed fra små æbletern.

Afslutningen på den vilde frokost var en frisk gedeost med pærekompot og rugbrødssmuller. Den var lidt skuffende i smag, men måske var det fint at få renset munden for alle de smagsindtryk.
Alt i alt trillede vi ud af Aamaans meget mætte og glade og gik en tur i solskinnet.  En dejlig forårsdag.

2 kommentarer:

  1. Hold nu op, hvor lyder det lækkert!! Jeg tror jeg bliver nødt til at spise mig igennem Kbh. på et tidspunkt :-D

    Kh
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det var super godt, og på ægte amerikansk vis fik jeg resterne med hjem :-)
    kh SS

    SvarSlet