mandag den 7. marts 2011

Jordskokkesuppe til 4 personer

1 porre i små stykker
500g skrællede jordskokker
50g smør
9 dl hønseboillion
1 dl fløde eller 6 terninger frossen fløde
friskkværnet peber og muskatnød
Opskriften stammer oprindeligt fra "Kokkens bog om supper", men min suppe er lidt mindre fedtrig og bedre, hvis du spørger mig og min far :-)
Smørret smeltes, og porrerne sauteres i 5 minutter til i smørret til de er bløde. Jordskokkerne lægges i gryden og vendes i smørret.
Låget lægges på og grøntsagerne sauteres i 15 minutter. Hønseboillionen tilsættes og simre videre i 15 minutter. Suppen får en tur med stavblenderen, og flødes tilsættes over lav varme. Suppen blev spist
sammen med ret meget nybagt brød. 

PS. Jeg er ret vild med tippet om at fryse overskuden fløde i isterningeposer.

2 kommentarer:

  1. Jordskokkesuppe er bare så lækkkert :-) Det tip bruger jeg også, når jeg har en rest og det er dejligt altid at have fløde til sovsen.....

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det er bare skønt at have lidt i gemmerne. Kommer lige i tanke om jeg faktisk tilføjede en slat æbleeddike for at justere smagen lidt.

    SvarSlet