tirsdag den 22. marts 2011

Salatost af fåremælk eller gedemælk...

Smagstesting af salatoste er lige noget for mig, og i dag afprøvede jeg to af Løgismoses salatoste af henholdsvis fåremælk og gedemælk. I samme hug havde jeg også brug for en ost til henholdsvis en simpel grøn bønnesalat med rødløg og en ost til en rødbedesalat med salte mandler.

 Jeg havde faktisk glemt alt om, at mange laver ost på fåremælk. Det forklarer måske (delvist) en meget mærkelig samtale, jeg havde med en tjener i Spanien om dyreoprindelsen på en ost. Set i bagspejlet var samtalen lidt sproghæmmet af mit ikke-eksisterende spansk og hendes ikke-eksisterende engelsk. Min søde tjener i fortvivlelse endte med at sige nogle dyrelyde - for mig nye lyde - som jeg tolkede som en blanding eller mellemting af en ko og ged, men nu hælder jeg til at jeg nok spist en super lækker fåreost. God det var den.

Nå, tilbage til testen...

 Jeg kunne godt lide dem begge to. De var begge faste, og brækker i klumpflager når man skærer eller brækker i dem, men de var ret forskellige i deres smag.
Fåremælksosten var både meget tør i smag og konsistens og havde en mere syrlig smag, hvorimod gedeosten var mere blød og rund. Jeg endte med at putte fåremælksosten ned til mine bønner som havde kogt lidt for lang tid, og som gerne måtte få lidt modspil af osten. Det fungerede rigtigt fint sammen.
Gedeosten brugte jeg til rødbedesalaten, og den smager vildt godt, og den køber jeg gerne igen.

2 kommentarer:

  1. Lækkert lækkert! Vi har ingen Løgismose i Århus, selvom jeg har hørt, at deres produkter i ny og næ kan findes i Netto. God test! :)

    SvarSlet
  2. Yeah Løgismose holder altså, og jeg har faktisk tit fundet deres ting i Netto som gode tilbud

    SvarSlet