mandag den 1. november 2010

Rødspætte med æblerejestuvning og rosenkålsalat

Nogle mennesker kan ikke lide rosenkål. Det kan jeg ikke helt forstå, for mit vedkommende handler kræsenhed om en dårligt komponeret ret.  Men jeg er også ret glad for rosenkål, og de er i sæson lige nu. Dagens aftensmad stod på Rødspætter bagt i en stuvning af æbler med rejer og rosenkålsalat. Tja... det er mørkt udenfor, men jeg gør mit for at holde humøret og fanen høj... og sjov madlavning virker for mig.
Jeg ville gerne lave noget som bestod af noget sødt og fedt til fisken med et tilbehør af sprødt, knasende og lidt stærkt grønt.

Rosenkålssalat med mandler og ingefær kommer oprindeligt fra den gode kogebog "Suveræne Succeser", jeg har lavet lidt om på forholdene og tilsat sesamfrø

Rosenkålsalat til 2 personer
500 g rosenkål
40 g hakket mandler
2 spsk sorte sesamfrø
3 spsk olie
1,5 spsk soya
1 tsk revet ingefær

Dressingen røres sammen af olie, soya og ingefæren, og den må gerne trække lidt.
Rosenkålene renses og de grimme blade fjerne. Rosenkålen dampes i en gryde i 6 min til de er møre, men stadig har bid. Hæld dressingen over de varme rosenkål. Mandlerne hakkes groft og ristes på panden. Mandlerne og sesamfrøene hældes over kålene.



Rødspætter i æblestuvning
et pakke rødspætter
et lille løg
to æbler
2 dl fløde (eller mælk)
salt og peber

200 g rejer

Æblerne skrælles og skæres i tern.Løget hakkes og svitses i en gryde og når de skifter farve til glasklare tilsættes æblestykkerne.
Æblerne steger i ca 5 min, hvorefter fløden tilsættes og stuvningen smagsættes med salt og peber.
Rødspætterne lægges i et ovnfast fad, og æblestuvningen hældes over.

Blandingen bages i ovnen ved 200 grader i 10-12 min. Rejerne lægges ovenpå og retten er klar til servering.

2 kommentarer:

  1. Det lyder helt forjættende :-D
    Æbler, rejer og rødspætter, sikke en kombination, det må prøves engang ved lejlighed....

    Jeg hører til dem der altid har haft en ret anstrengt forhold til rosenkål, men vist mest fordi jeg altid er blevet præsenteret for nogle mishandlede (læs: udkogte) versioner af dem. For nogle år siden satte jeg mig for at nu skulle jeg lære at kunne lide dem, for de er jo så sunde!
    Det lykkedes faktisk. Jeg prøvede dem i alle mulige og umulige variationer og jeg fandt mange måde jeg kan lide dem på. Jeg synes de er skønne rå, hvis mine fingre kan pille de små skiderikker, men også som her, tilberedte...

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe,
    jeg er glad for at høre at du gav de små kål en ekstra chance, og hvor har du ret ... det er et pillearbejde at rense dem.

    Jeg elsker at lege med maden og dens sammensætninger.
    kh SS

    SvarSlet