fredag den 26. november 2010

Middag på Saint Jacques

Uhmm, der er ikke noget bedre end god mad i godt vennelag. Jeg havde fornøjelsen af en dejlig 3 retters menu sammen med bedstevennen og min smukke kæreste.

Vi besøgte Le Saint Jacques på Østerbro, det er mange år siden jeg sidst var forbi. Det er et hyggeligt sted med sød og venlig betjening, den slags som ikke altid kunne svare på de 20 spørgsmål fra professoren (ja, det er mig, som vil vide alt om min potentielle mad, jeg skal jo have det bedste de kan byde på), men så gik de bare ud og hørte ad i køkkenet. Det var dejlig betjening.

Jeg endte med at bestille nogle af mine franske ynglinge: Foie gras, kammuslinger, confitteret and og ost.
Og siden jeg var af sted med mine drenge, fik jeg også lov til at smage deres mad. Det var en skøn aften med mange smage og inspirerende samtaler.
Foie Gras terrine med abrikoschutney og æblegele.
Velstegte kammuslinger med græskarkompot og syltede svampe

Andelår syltet og stegt i eget fedt med peberrodsauce og blå kartoffelchips.
Om jeg blev mæt... ja.. og jeg glemt at tage et billede af osten. Det var nemlig pay back, så drengene tog for sig.
Hvis du skal forbi så bed lige din borddame/herre om at bestille deres hjemmerøget laks, den var nemlig også vidunderlig. Prisen var i orden -  395 for mine 4 skønne retter, og ja jeg fik det bedste de havde på kortet :-)

5 kommentarer:

  1. ÅH, det er også bare lige mine favoritter du har valgt der :-)

    Jeg ELSKER foie gras - og påstår at det er det salte køkkens nougat.

    Min blog vil ikke lukke mig ind i dag, så jeg bliver nødt til at lægge kommentar som anonym.

    Glad hilsen
    Malou Klidmoster

    SvarSlet
  2. Hold da op, hvor ser det godt ud!
    Jeg elsker kammuslinger :-) og det andelår ser da bare for lækkert ud...

    God weekend.

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Hej Klidmoster,
    du er altid velkommen til at lægge en kommentar. Det er altid dejligt at høre fra læsere - især de skønne :-) Jeg synes det giver god mening at kalde fois gras for det salte nougat, men det er faktisk bedre :-)
    /SS

    SvarSlet
  4. Hej Birthe,

    jeg elsker også kammuslinger, og det er så skønt at se hvad andre folk gør ved de små gudestykker af hav.
    Andelåret og især peberodssaucen var god og tallerken var så smuk med de blå chips. Helt fine elementer jeg skal afprøve en dag herhjemme.

    SvarSlet
  5. Mmmhmm, hvor ser det bare lækkert ud! - det gør mange af dine egne opskrifter jo også (har lige været en tur forbi alle dine sidste indlæg).
    Skal helt sikkert på St. Jacques, når jeg engang er i KBH.
    Mange hilsner
    Eva

    SvarSlet