søndag den 28. marts 2010

Snemanden fra Jukkasjärvi

Noma var en kæmpe stor oplevelse. Jeg ved stadig ikke rigtigt, hvad jeg synes om maden, men betjeningen var helt i top. Tjenerne var søde, imødekomne og selvfølgelig udenlandske. Det var vildt sjovt at gætte, dels hvad var på tallerknen og dels hvad det var for en krydderurt, tjeneren forsøgte at udtale... havesyre er ret svær at gætte ud fra en engelsk udtale fulgt af en detaljeret beskrivelse :-)

Jeg fik en udskrift af menuen, som jeg har sat ind. Min absolutte favorit var skorzoneroden med mælkeskin, hvor jeg dog elsker smagen af trøffel, bare lugten i sig selv er vidunderlig.

Jeg kan se, at vi fik to ekstra retter, som ikke står på kortet, nemlig en mundrenser af bladselleri- frisk og som issorbet. Vi nåede også lige at klemme en lille ostetallerken ned, men som al den anden mad, der blev serveret, var ostene meget specielle. Jeg, som elsker ost, kunne ikke lide en eneste af de fire som blev serveret. Den første var lidt ligegyldig, smagte lidt af tør parmesanskal. Den næste smagte af gammel luftig sko. Den tredje havde så gennemtrængende en saltsmag, at al smag og eftersmagen forsvandt. Den fjerde var en blåskimmel, som ikke gjorde noget indtryk. Lidt skuffende.

Appetizers
Læder af havtorn og syltet hyldeblomst

Småkage med kogt spæk og solbær

Rygeost og stenbiderrogn, rugbrød og kyllingeskind

Radiser, jord og urteemulsion

Ristet brød og vilde urter, eddike og røget torskerogn


MENU
 Rødbede og havesyre
Maltknækbrød 

Tørret kammusling og karse
Biodynamiske gryn og bog

Kastanjer og löjrom
Valnødder og karsespirer


Jomfruhummer og söl
Persille og havvand

Skorzonerrødder og mælkeskind
Trøffel fra Gotland

Årgangskartoffel og valle
Løvstikke og Præstost

Konge krabbe og muslinger
Porre og aske

Syltede grøntsager
Pocheret marv og bouillon

Oksekæbe og julesalat
Syltet pære og jernurt

Gulerod
Kærnemælk og anis

Snemanden fra Jukkasjärvi
Multebær og vild timian

Jordskok og merian
Æble og malt


Nomas køkken smager salt og jordigt. Vi snakkede meget om kokkenes evner og fantasi. De fleste af retterne var meget fantasifulde og mærkværdigt sammensat. Der var både smage og kombinationer, som jeg aldrig har prøvet eller forestillet mig. Det er svært at sætte en finger på maden, mest fordi jeg ikke havde nogen fornemmelse af, hvordan det burde smage. Det var en ekstraordinær smagsoplevelse. Det må være sådan, når man bliver introduceret til et helt nyt køkken og dens smage. Hvordan mon kokkene ved, at retten nu er komplet i sin smag?

Det var en super aften og en god oplevelse, som jeg ikke ville være foruden, men det er rigtigt penge at bruge på mad, hvor jeg faktisk kun var glad for en mindre del af retterne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar