fredag den 4. januar 2013

Indkøb af f...... babyting

Jeg roder rundt i de nye begreber og ting, jeg kendte jo alt til processerne omkring fertilitetsbehandling; medicin, termerne, tidsplanerne eller mangel på samme. Nu lakker graviditeten mod enden, og nye udfordringer melder sig på banen.

Jeg er jo gået på barsel, eller det vil sige den der barsel før man føder, hvor man skal bruge tiden på at hygge sig (læs: sove - for det gør man ikke længere hele natten, lægge fødderne højt over hjertet og forberede hjemmet til babyens ankomst). Eller det er i hvertfald, hvad jeg troede det handlede om.

Det viser sig, at mit redebygger-gen ikke er så stort, når det kommer til indkøb af babyting og-sager. Og jeg siger dig: "Der er så meget, og det er en jungel." Junglen er af den slags, man ser i tegnefilmene... totalt hyggeligt og pussenysselig.... men så snart man stikker hovedet ind i den, råder kaos. Hvad har du brug for til baby? Er det sikkert nok til baby (læs: er du allerede en dårlig forældre, som ikke vil have det bedste?).
Jeg er gået kold i indkøbene så mange gange, at jeg får lyst til at flytte til et u-land, hvor man kun har rindende vand og ingen forretninger. Jo jo jeg er en rigtig kvinde - jeg har både små bryster, kæmpe rumpe og knyster på fødderne, men mit shoppegen er bare ikke så stort.

Så jeg har sporadisk købt babytøj, som man kun kan, når man ikke kender størrelsen på sit kommende barn og heller ikke ved hvor hurtigt det vokser. Jeg har købt lidt efter devisen: Mangler jeg noget, må jeg finde det på nettet. Men lyder babytingen rigtig god, køber/låner jeg det alligevel for en sikkerheds skyld. Så nu har vi både en babyseng, en krybbe, en lift og en vugge. Jeg er til gengæld meget stolt over at sige fra overfor Loverboys forslag om, at vi også skulle købe en babyseng, som kan monteres direkte på vores seng. Sengen skulle gøre det nemmere at amme, mens mit kejsersnit driller de første måneder. Men Come On hun har allerede 4 senge. Det er jo nærmest flere senge end jeg selv har haft i hele mit liv... og den der vugge var altså min første. Hun mangler jo også en barnevogn til at sove i.

Jamen indkøb af barnevogn.... jeg bliver allerede træt bare ved at skulle skrive om det her. Er du klar over, hvor ugennemsigtigt det marked er??? Jeg har brugt tre (TRE!!!) dage på at læse om det på nettet og været på besøg i forretning to gange uden held. Der findes ikke en tjekliste over, hvad den skal kunne andet end at køre barnet rundt. Hvis jeg finder noget overskud og får nogle erfaringer, laver jeg een. Det er også muligt, at jeg bare ikke har forstået koncepten, om at den bare skal være smuk og fungere som kulisse til babyen. Jeg troede bare, at man kunne krydse lidt i et skema af a ala: Jeg bor i en lejlighed med rotter i gården, og der er mange brosten på vejene. Jeg skal primært bruge den til at gå lange ture og nyde solskinnet, mens jeg drikker take away kaffe.... "Så gerne lige et øjeblik computeren tæller dine point sammen. Du skal købe en troldevogn med klaphat og en påfyldelig kaffebeholder. Den kan købes her og her... " Hvor fanden er den hjemmeside henne?

Og stofbleer... dem skal man have i dusinvis. Det er ikke bleer - men klude til at tørre alt muligt af i. Jeg forestiller mig en slags babykarklud. Dem mangler jeg også at købe. Nå ja vi mangler også bleer til baby.

Heldigvis kommer min søster på besøg i weekenden og hjælper mig med at skaffe et overblik og lave indkøbsliste over hvilke ting, jeg faktisk mangler. Og hun har lovet at tage nogle flere ting med, som nevøerne er vokset ud af. Jeg elsker hende om muligt endnu mere, og påtænker at give hende (mange) penge, så hun kan købe nogle af tingene. Så slipper vi også for at jeg eksplorer af frustration.

5 kommentarer:

  1. Sidder her og smiler - nej griner er vist et bedre ord ;0)
    Da jeg skulle have den første var det eneste der var i hus, da fødslen gik i gang 3 uger før termin, en seng. Barnevognen havde vi set på, men var ikke rigtig enige om hvilken det skulle være, så den var hverken købt eller bestilt.
    1 uges tid før jeg fødte (altså 4 uger før termin) ringede jeg til min mor og græd, for jeg havde ikke en gang fået købt noget tøj.
    Han overlevede de dårlige forberedelser af forældrene.
    Køb kun hvad der lige er brug for, så kan man altid supplere, når man støder på noget man mangler.
    Men stofbleer er altså ikke til at undvære. Vi bruger dem stadig :0)

    SvarSlet
  2. Jeg har ingen børn - endnu, men nu har jeg efterhånden været tilknyttet som barnepige til en del familier, og mht. til barnevogn så syntes jeg helt klart at den bedste barnevogn jeg har kørt med, har været en med 2 store og 2 små hjul, hvor så liften har kunne vendes enten den ene eller anden vej. Så når vi var inden for, kunne vi nemt dreje om hjørner og generelt bare komme rigtig nemt omkring havde vi de små hjul forrest, men når vi var uden for havde vi de store hjul forrest og så kunne vi både komme frem i høj sne og det hele.

    Held og lykke :-)

    SvarSlet
  3. Køb MANGE bleer!! Bare et godt råd, og stofbleer, dem kan man ikke få for mange af... Vi er steget med 2kw i strøm siden vi fik Sigurd, pga ekstra forbrug på vaskemaskinen og tørretumbleren

    SvarSlet
  4. Eeejjj, kom lige forbi din blog - og hvor er det dog dejligt at læse, at det nu er lykkedes! STORT STORT TILLYKKE!!!
    Jeg har været igennem det samme baby-grejs-marked, som du har. Og jeps, enig, det er ret forvirrende!
    Kender du Mødrehjælpens butikker i Jægersborggade og Dronningens Tværgade? De har smadderfint genbrugstøj. Ligesom 'Cirkelines Æske' i Blågårdsgade. Med mindre du kun er til nyt tøj og mærkevarer? :-)
    Mht. barnevogn valgte vi - efter lang tids research - en brugt Odder-vogn med faste, punkterfrie hjul. Samt en lille kombivogn, som vi kan have med i vores meget lille bil ;-) Vi har så ikke taget dem i brug endnu, da jeg først skal føde om et par uge. Om 12 dage, for at være præcis.
    Stofbleer bestilte jeg hos Jysk - 12 stk. for 99 kr. Bestilte 36! Har bestilt næsten alt over nettet, da jeg var totalt bagud (ligesom dig?) - og har store bækkensmerter. Længe leve web-shopping :-)))
    Endnu engang tillykke SS!

    SvarSlet
  5. @Kari: Jeg har det allerede bedre, måske hjalp det også at få købt den barnevogn trods ekspeditricen grinede lidt af os, fordi der kun er et par uger til Termin og der er leveringstid på 6-8 uger på en barnevogn. Vi endte selvfølgelig med at købe en, de havde på lageret ;-)

    @Julie: Tak for tippet. Vores barnevogn har nu to forskellige størrelser hjul og den er så nem at køre med :-)

    @Madazz: Tjek- det kommer på indkøbslisten. Vi har faktisk netop købt vores første tørretumbler og den bliver tilsluttet i denne uge. Så er vi også ved at være klar til hende.

    @Eva: Tusinde tak for din hilsen. Jeg blev så glad, da jeg læste, at I også venter en lille pig. De får jo næsten fødselsdag samme dag :-)
    Længe leve netshopping. Jeg købte den skønneste ammepude, som jeg allerede elsker at sove med. Og jeg er så heldig, at jeg har arvet en masse ting og tøj fra venner og familie. Men tak for tippet om Mødrehjælpen, de skal nemlig have al den støtte, som de kan få. Jeg mangler nemlig stadig en kørepose/voksi/duniduo - ting.

    SvarSlet