søndag den 27. februar 2011

Copenhagen Cooking 2011 skal stramme sig an

Et af spørgsmålene der melder sig efter en rundtur ved Copenhagen Cooking 2011 er: Hvordan har maven det efter smagsprøver fra 11 toprestauranter?

 Svaret er godt ... og særlig sulten efter mere mad fra Acquamarina, som havde dagens bedste haps. Jeg må indrømme, at det var ikke kærlighed ved første øjekast, men smagen var himmelsk. Den bestod af en klipfiskemousse med røgede mandler på rucula med balsamico. Det var en vidunderlig kombination af salt, røg og peber svøbt i fløjlsblødt fiskepluk. Den gav inspiration til mine kommende retter og fine indspark til de gamle gode travere.

Der var også en overflod af rogn. Jeg elsker rogn, og de var der i alle afskygninger. Fra de store fede lakserogn, over stenbiderrogn, sikrogn til den kompakte torskerogn.

Det sjoveste indslag kom fra Restaurant Open, som havde en variation over æg. Der var mange forskellige rogn i selskab med pocheret porre, rugbrødkrymmel, æggeblommecreme og karse. Den var god.

En tredje vinder var Kokkeriets frække kombination til en karamelcreme med strejf af dild, citron og fennikelfrø.

Jeg må desværre indrømme, at jeg oplevede en del skønhedsfejl i år både fra arrangengørens og restauranternes sider.
Lokalerne er skønne, og det er et flot skue med drivis i havnen, og der er god plads til alle de besøgende. MEN det mindste man kan gøre at åbne baren, så de betalende kan få lov til at købe lidt drikkevarer mellem/efter smagsprøverne. Derudover bør restauranternes navne være skiltet eller opstillet efter en synlig plan, så man ikke springer forvirret rundt mellem bordene for at gennemskue hvor den næste mundfuld kunne gemme sig.
Jeg synes tilgengæld, at restauranternes egne ambitionsniveau og ønsker om udfordringer var højere ved CC 2010. Flere af retterne var undersaltet og for ensartede. Jeg er klar over, at rogn i sæson og det bruger vi, men lidt opfindsomhed må der som minimum til. Og SushiStegen bliver skuffet over at se østers være udskiftet med endnu en ret med rogn. Der var altså 4 retter med rogn ud af 11 mulige...  og jeg elsker rogn, men det var ikke de vildeste kompositioner vi fik serveret.
For min skyld må CC gerne hæve prisen, lave en deltagerkonkurrence eller hvad der nu skal til, for at oplevelsen bliver lige i øjet, så vi kan få CC til at blive en årets ægte højdepunkter, som tiltrækker en masse turister, byfolk og andre madører.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar